De Bosuilen bereiken mijlpaal van 70 jaar!

Een beknopte geschiedschrijving….

Constantia’s Boerenkapel in 1954. Vlnr: Willem Goosen (accordeon), Tom Blom (klarinet), Cor Voeten, Tom van Meir (trompet), Janus Bogers (alt sax), Willem Voeten (bas), Willem Graaumans (trombone), Sooi van Gils (bariton), Miel van Gils (trom). Het jongetje links achter is Stan Goosen. De vrachtauto is van Christ Voeten.

Het ontstaan

Blaaskapel De Bosuilen zag het licht als “Constantia’s Boerenkapel”. Een tiental leden van onze Harmonie met liefde voor muziek van het lichtere genre formeerden in 1951 de ‘Boerenkapel’. De kapel had zijn eerste optreden op 23 december 1951. In die tijd was de blaasmuziek erg gewild en veel optredens werden betaald. Dat geld werd gebruikt als welkome aanvulling van de kas van de Harmonie. Deze groep reed tijdens carnaval, gezeten op de laadvloer van een vrachtwagentje door het dorp om hun muzikale klanken ten gehore te brengen. Toen een hele belevenis, het halve dorp liep uit. En er werd gedanst, ‘slierten’ noemde men dat toen. De muzikale leiding lag destijds in handen van Willem Goosen (die later, in 1967, de dirigent werd van het Groot Orkest).

Vanaf eind jaren zestig wordt er steeds meer en massaler carnaval gevierd. Het ‘Harmonie-bal’ werd razend populair in Café de Harmonie met glans-optredens van de Boerenkapel. In 1966 kreeg, zoals toen gebruikelijk, ook ons dorp met carnaval een andere naam. Ulvenhout werd Bosuilendorp en daarom werd de naam ‘Boerenkapel’ in ‘De Bosuilen’ veranderd.

Wat later worden naast De Bosuilen ook vele andere blaasorkesten actief. Hofkapel De Spijkers, Makzat, de Spetters, de Zaogers, de Lebmagen en Ulvolume. Een geweldig aanbod van muzikanten die allemaal hun bijdrage hebben geleverd aan dit mooie feest.

De Bosuilen in 2000. Vnlnr: Cor Voeten, Wim Goosen, Ad Mertens, Christ Dielissen, Ad Koijen, Ton Snepvangers, Jan van den Broek. Vooraan: Jan Pijpers, Ati Graaumans, Christ Martens, Kees de Vries, Tom Bekkers.

Het was met zoveel blaaskapellen dringen geblazen om een podium te krijgen. Er werden schema’s gemaakt om er voor te zorgen dat de zaken ordelijk verliepen. Elke kapel moest aan bod komen. De uitbaters zorgden goed voor hun muzikanten. Een hapje en een drankje als waardering. En van het publiek steeds een staande ovatie.

De Bosuilen voor De Donk 2012. Vlnr. Toon Voesenek, Cor Voeten, Jan Rops, Jody van Miert, Anke Berg, Ad Koijen, Robin van Nijnatten, Bindert Blauw, Karel Haan, Con Eeckhout. Vooraan: Bram vd Broek, Tom Bekkers, Kees de Vries, Christ Vissers, Ati Graaumans, Wil Graaumans, Jan Pijpers.

Bijzonder voor de Bosuilen waren en zijn de optredens in De Donk. Jaren geleden, in de tijd voor de bezuinigingen, kregen we als dank na afloop van het feest een lunch of een diner aangeboden én een pan snert mee naar huis. Dat waren nog eens tijden. We laten ons de laatste jaren in De Donk vergezellen door De Boskuikens, een gelegenheidsorkest gevormd door de jeugdige leden van het opleidingsorkest van onze Harmonie. Jong en oud, een mooie combinatie om te zien en te horen. Ook bij Baronie TV zijn Bosuilen en Boskuikens samen met de Prins en gevolg een graag geziene gast.

Bij Baronie TV 2016. Met op de tweede rij De Boskuikens: Margo Rops, Maaike Hop, Janne Vester, Olivier Valkenburg, Demi Goosen, Manuela Alcazar-Duffues, Eva Ragas, Lotte de Grauw, Kim Verschueren, Jelle Hendrickx, Mirte Goosen, Ilse Rops, Merel Janssen, Joost Groothuijse. Vooraan: 2 feestgangers Gijs en Anouk, Carlos Desmet, Bastiaan Scheerhoorn, Lisa Diepstraten, Roselie Martens, Finn de Grauw, Koen Rops.

Door de jaren heen zijn er muzikanten gekomen en muzikanten gegaan. Het is moeilijk om iedereen vanaf 1951 op te noemen met het risico dat er één vergeten wordt. Als je terugkijkt naar de namen van personen die de afgelopen decenia meespeelden bij de diverse kapellen, De Bosuilen en de Harmonie dan zijn er veel kruisbestuivingen te constateren. Een gezonde rivaliteit, maar vaker was het één groot feest. Carnaval verbindt, het gaat over (allerlei) grenzen heen.

De Bosuilen in 2016. Vnlnr Kees de Vries, Jan Rops, Bram vd Broek, Bert Rops, Stijn Valkenburg, Bindert Blauw, Goof Stroeve, Mark Verschueren, John Trommelen, Boelo Tigchelaar, Wim van Gurp, Adrie van Peer, Toon Voesenek, Robin van Nijnatten. Vooraan: Christ Vissers, Ad Koijen, Jody van Miert

En nu, anno 2020 zijn helaas de andere Ulvenhoutse kapellen opgehouden te bestaan. Alleen De Bosuilen zijn er nog. Vanaf 1951 heeft telkens de oudere garde het stokje tijdig weten over te dragen op de jongere garde. De huidige generatie zorgt ervoor, met veel enthousiasme, dat de muzikale invulling met carnaval in goede handen is.  Een veelzijdig en eigentijds repertoire, een mooie bezetting en muziek van een goed niveau, mede dankzij onze muzikaal leider Robin van Nijnatten. We hopen dit nog lang te mogen doen zodat ons dorp verzekerd blijft van carnvalsmiddagen en avonden met een mooi stukske ‘live’ muziek waarbij er direct interactie is met het feestvierend publiek!

De Bosuilen anno 2020. Bij de bijzondere raadsvergadering in Breda.
Vlnr. Remco Pas, Jordi van Gils, Ad Koijen, Jody van Miert, Boelo Tigchelaar, Wim van Gurp, Bert Rops Mark Verschueren, John Trommelen, Goof Stroeve, Jan Rops, Bindert Blauw, Robin van Nijnatten. En de 8 prinsen binnen de Gemeente Breda.