Filmconcert “Ulvenwood”

Harmonie “Constantia” maakt van muziek een belevenis !

Harmonie “Constantia” heeft een voorliefde voor cross-overs. De première van het filmconcert ‘Het mysterie van de verdwenen kroonjuwelen’ die afgelopen vrijdag 7 april jl. plaatsvond op Sport & Party Centrum Jeugdland in Ulvenhout, is hiervan een uitstekend voorbeeld. Met dit unieke samenwerkingsverband met Toneelvereniging Ulvenhout werd een langgekoesterde droom van de harmonie vervuld om muziek te kunnen spelen tijdens hun eigen film. Het Groot Orkest en het Opleidingsorkest verzorgden prachtige filmmuziek, visueel ondersteund op het grote scherm. Het filmverhaal ontvouwde zich deels ook live in de zaal, met als resultaat een interactief muzikaal spektakel en een geweldige belevenis. Met een verassende ontknoping…

Door Ingrid Bothe

KROONJUWELEN

De popcorngeur in Taveerne Jeugdland zorgden samen met de tot bioscoop omgetoverde grote zaal voor een passende ambiance voor het filmconcert ‘Het mysterie van de verdwenen kroonjuwelen’. Het verhaal over de zoektocht naar het eremetaal dat het vaandel van de Harmonie sinds jaar en dag siert, liep als een draad door het concert. Het speelde zich grotendeels af in Ulvenhout, voor deze gelegenheid omgedoopt tot ‘Ulvenwood’. Een 9-koppig rechercheteam o.l.v. hoofdrechercheur G-U-I-D-O had wekenlang, zonder resultaat, heel Ulvenwood uitgekamd. De vaak hilarische scènes die dit opleverde, vormden het verbindende filmische element voor de elf nummers op het programma.

Slecht nieuws

Het publiek had geen enkel vermoeden van het verhaal dat zich zou afspelen tot vlak voor het openingsnummer ‘Indiana Jones Selection’, toen hoofdrechercheur Guido en zijn team hun intrede deden, in de hoop ter plekke alsnog de verdwenen kroonjuwelen te kunnen vinden. Het werd gevolgd door een nieuwsflits op het grote scherm en waarbij te zien was dat de rechercheurs op onderzoek uit gingen en terecht kwamen in Ulvenhouts nieuwste ‘coffeeshop’ aan de Dorpstraat, waar ze tijdens een vergadering van de Stichting Ondernemersfonds Ulvenhout anders dan potentieel verdachte cake, niets aangetroffen.

Magie

Zoals na de ‘Colditz March’ bleek, mocht magie ook niet baten. Desalniettemin werd ingezet op lessen op vliegende bezems. Een alternatief opsporingsmiddel om de locatie van de kroonjuwelen te achterhalen, misschien? De beelden van deze les vormden de inleiding voor ‘Highlights from Harry Potter’, op indrukwekkende wijze vertolkt door 17 leerlingen van het Opleidingsorkest van “Constantia” o.l.v. dirigent Jan van de Brandt.

Verdachte

Tot grote schrik van alle aanwezigen werd vervolgens dirigent Ton van Grevenbroek van het Groot Orkest door het opsporingsteam weggevoerd als mogelijke verdachte. Hoofrechercheur Guido was niet te beroerd om tijdelijk voor hem waar te nemen. ‘De mopjes’ klonken onder zijn leiding toch echter heel wat anders, wat hem deed verzuchten dat het klonk “alsof we in Bavel zijn”. Gelukkig werd Van Grevenbroek onschuldig bevonden en kon hij het dirigentenstokje weer overnemen, waarna ‘Band of Brothers’ en ‘The Ludlows’ toch professioneel konden worden uitgevoerd.

Draak

Ondertussen ging op het scherm de grote zoektocht natuurlijk gewoon door. Bij de Golden Rose trof het rechercheteam ook al geen kroonjuwelen aan. Wel een draak, die zich gelukkig makkelijk liet africhten. Een voorzetje voor ‘How to train your dragon’, het tweede nummer van het Opleidingsorkest en waarmee de eerste helft van het programma werd afgerond.

Greased lightning

Na de pauze bleek dat Guido en zijn team ook Van Hooijdonk Autobedrijf hadden aangedaan tijdens hun onderzoek. Daar had men echter helaas niets bijzonders opgemerkt. Op de beelden van de beveiligingscamera’s was verder ook niets vreemds te zien. Nou ja, behalve dan misschien de uitvoering van ‘Greased Lightning’ door Toneelvereniging Ulvenhout en Jan Rops, als hilarische opzet naar de gelijknamige medley door het Groot Orkest.

Stalen zenuwen

Dat rechercheurs over stalen zenuwen moeten beschikken, bleek wel uit de volgende twee filmfragmenten. Bij de Flamingobar liepen ze tegen dinosauriërs aan. En op de zolder van de Laurentiuskerk werden met een heus spook geconfronteerd. Deze scènes vormden een mooie achtergrond voor de nummers ‘Jurassic Park Soundtrack Highlights ’ en het meeslepende ‘Ghostbusters’.

Heuveltjes

Ook de nabije omgeving werd natuurlijk terdege onderzocht door het team, waarbij de bult wel een soort natuurlijk obstakel leek te vormen dat maar moeilijk kon worden overwonnen. Liever wierp men vanaf de zeven heuveltjes een weidse blik over Ulvenwood en omstreken. Vergelijkbaar met hoe Simba en zijn vader dat deden over de Afrikaanse savanne in ‘The Lion King’,   het voorlaatste nummer van het filmconcert.

Ontknoping

Het filmconcert was net afgesloten met het nummer ‘Thunderbirds’, toen rechercheur Guido goed nieuws kwam brengen: de dief van de kroonjuwelen was opgepakt. Er bleek echter sprake te zijn van een misverstand. Sjors Verheijen, de nieuwe vaandeldrager van de harmonie, had de kroonjuwelen alleen maar meegenomen om ze te poetsen.

Happy end

Zo kreeg het mysterie dus toch nog een happy end. Na een dankwoord aan alle deelnemers, sponsoren, en Wim de Constant Rebecque en JG Sound & Vision voor de audiovisuele ondersteuning, werd de avond onder een staande ovatie afgesloten met het eerste officiële optreden van vaandeldrager Sjors op de tonen van Constantia’s eigen clublied Servus.

Voor alle filmpjes van de avond zie onze Video pagina