In Memoriam Christ Martens

Afgelopen dinsdag 10 november bereikte ons het verdrietige nieuws dat ons ere-lid Christ Martens is overleden. Christ was al geruime tijd ziek en we wisten dat hij niet meer beter zou worden. Dat maakt het gemis niet minder erg. Christ was een markante persoon binnen onze vereniging en inmiddels 65 jaar lid. Dan heb je bij ‘Constantia’ heel wat meegemaakt!

Op 13-jarige leeftijd, in het jaar 1955, begon Christ zijn muzikale loopbaan bij de Harmonie. In die tijd was het verplicht eerst muzieknoten te leren en ritmegevoel op de doen op de trommel, alvorens een blaasinstrument te bespelen. Een muziekschool zoals de Nieuwe Veste, waar onze leerlingen nu les krijgen, bestond nog niet. Nadat Christ deze beginselen was geleerd, ging Christ verder op de klarinet.

In de vijftiger jaren was er een behoorlijke aanwas van jonge muzikanten bij de harmonie, die allemaal erg gedreven waren en elkaar stimuleerden. Leden die dat nu nog kunnen beamen zijn trompettist Jos Voeten en rustend bassist Cor Voeten. Zo vertelde Jos dat de eerste mars die Jos, Cor en Christ moesten instuderen toen zij bij het groot orkest kwamen ‘Arromanches’ was, een Britse mars van Albert E. Kelly. Deze mars heeft heel lang in ons mars-boekje gezeten!

In die tijd repeteerden deze jonge muzikanten op zondagmorgen, vaak gezamenlijk bij één van hen thuis. Fanatiek ging het er aan toe. Het verhaal gaat dat, toen Christ een keer zijn partij niet kende, hij van dirigent Mijnheer van Rijkevorsel er behoorlijk van langs kreeg. Maar Christ had naar zijn mening zijn uiterste best gedaan om de partij er zo goed mogelijk in te krijgen. Hij vond het dan ook heel onredelijk van de dirigent en liep boos van de repetitie weg. Gelukkig voor onze vereniging kwam Christ na een paar weken weer terug op de repetitie. De muziek en de Harmonie bleef trekken. Een voorval dat nog maar weinigen van ons kunnen herinneren, maar het typeert de gedrevenheid en het rechtvaardigheidsgevoel dat toen al bij Christ aanwezig was.

Christ met altsax op de achterste rij naast Ad Mertens bij 70 jarig jubileum – mei 1976

Na 20 jaar de klarinet bespeeld te hebben stapte Christ in 1976 over op de altsaxofoon om die enkele jaren later in te ruilen voor de tenorsaxofoon. Dit werd uiteindelijk zijn geliefde instrument. Jaren lang vormde hij met Ad Mertens een befaamd tenorsaxen koppel. Vele avonturen volgden.

Christ op tenorsax bij een serenade voor Pastoor Baeten in 1980

Muziek maken bij de Harmonie was zijn grote hobby. Het leverde voor hem de nodige ontspanning op en hij genoot er van. Christ enthousiasmeerde ook zijn dochter om muziek te gaan maken. Zo is Ilse een verdienstelijk trombonist geworden. De gedrevenheid heeft Christ altijd behouden. Van de Harmonie moest men dan ook afblijven. Als er iets niet goed ging, liet hij van zich horen. Christ had een uitgesproken mening en kwam dan soms erg kritisch over, maar altijd met als doel om iets te verbeteren. In management taal van tegenwoordig noemt men dat ‘positief kritisch’. Christ wilde altijd dat de Harmonie er uiteindelijk beter van werd.

Christ is ook vele jaren lid geweest van de boerenkapel “De Bosuilen”, carnavalskapel van de Harmonie. Hierin bespeelde hij echter geen saxofoon, maar de kleine trom, het instrument waarop hij als leerling ooit bij de Harmonie begon. Repeterend op de zondagmorgen…

Sinds 2012-2013 moest Christ vanwege gezondheidsredenen stoppen met musiceren. Een beslissing die niet over 1 nacht ijs werd genomen. Want om afstand te doen van je geliefde Tenorsax, om die aan de wilgen te hangen, viel erg zwaar. Je bent muzikant af. En dat voelde niet goed. En wat ga je dan nog doen bij jouw club? Wat is dan je rol? Gelukkig bleef Christ als rustend lid verbonden aan de Harmonie en speelde hij tot het laatst toe bij de biljart club van Harmonie: ‘De jonge heren’. Tijdens de de ALV op 22 maart 2016 werd Christ geëerd voor zijn onaflatende betrokkenheid bij de Harmonie en werd hij benoemd tot ere-lid. Toch bleef hij altijd het zelf muziek maken missen.
Wij zullen hem missen. Wij wensen Coba, Ilse en de kinderen heel veel kracht toe om het verlies van hun man en vader en opa te dragen.

Bestuur en leden van Harmonie ‘Constantia’

40 jarig jubileum van Christ