Jubileumreis 21-23 oktober naar Kortessem (B)

Dit weekend was Harmonie Constantia te gast bij onze (inmiddels) muzikale vrienden van Koninklijke Harmonie St. Catharina Kortessem. Het werd één groot muzikaal verbroederingsfeest, met als apotheose op zaterdagavond het gezamenlijk concert in cultureel centrum ‘De Mozaïek’. De klik tussen beide verenigingen was meteen voelbaar. Zowel jong als oud wisten elkaar snel te vinden. Er zal zeker een bezoek terug volgen!

Vrijdagavond om 18.30 verzamelde 70 leden van de Harmonie zich bij de Taveerne op Jeugdland om daar op de bus van onze Belgische buschauffeur Jurgen te stappen. Na 1,5 uur kwam het gezelschap aan bij het B&B hotel in Hasselt. Na een kleine opfrissing in het hotel, vertrok de bus snel naar Kortessem voor een gezellige kennismakingsavond cafe-restaurant ’t Raedthuis. Vrijdagavond is de repetitieavond van de harmonie St. Catharina en traditiegetrouw gaan zij daarna met een flinke groep ‘op café’ 🙂

Om 00.00 uur, op het hoogtepunt, moest helaas afscheid genomen worden van onze Belgische vrienden. Maar niet getreurd, de volgende dag zouden wij elkaar al snel weer zien.

Na voor sommige jeugdige leden een korte nachtrust, werd genoten van een heerlijk super de luxe ontbijt, en werd vervolgens in kleine groepen Hasselt verkend. De leden mochten een vrije invulling hieraan geven. Het leek wel een soort ‘Vossenjacht’ met al die bekende Ulvenhouters daar in het historisch centrum. Om kwart over twee vertrok de bus met ‘spelende leden’ naar de Mozaïek, om daar de gezamenlijk muziekstukken van het concert later op de avond te repeteren.

De aanhang van de Harmonie arriveerde later om de middag ook met de bus gearriveerd en zo kon er aan de gezamenlijke maaltijd begonnen worden, zelf klaar gemaakt door het Kortessemse bestuurslid Dirk: bruin brood met kaas, hesp en kipkap. Dat benodigde enige vertaling…

Om 19.00 u zat de zaal vol, de drank ‘jettons’ waren uitgedeeld, en beide orkesten zaten vol adrenaline klaar om de muziekstukken ten gehore te brengen. Bij de eerste stukken van onze harmonie werd er uit enthousiasme wat hard geblazen, maar het publiek genoot met volle teugen. De apotheose zat aan het eind van de avond met de gezamenlijke nummers: ‘La La Land’ onder leiding van dirigent Luc Sluyts (Kortessem) en ‘Queen of Soul’ onder leiding van onze dirigent Henk Houben. Dit laatste nummer is elders op deze website te beluisteren!

Queen of Soul o.l.v Henk Houben

Jan Vanvinckenroye, de voorzitter van Kortessem, vertelde dat dit voor hen voor het eerst was dat zij een dergelijke uitwisseling hadden georganiseerd. Maar het smaakte zeker naar meer. De leden van beide verenigingen konden het namelijk prima met elkaar vinden. Harmonie Constantia zal zeer vereerd zijn als er een tegenbezoek komt van onze Belgische muzikale vrienden uit Kortessem!

Na weer voor een groot aantal leden (en dirigent) een korte nachtrust, werd op zondag koers gezet naar de ‘verrassingslokatie’. Dat bleek Overpelt te zijn, waar de oudste watermolen van de Benelux staat: de Wedelse watermolen die ergens in de 8ste eeuw is opgericht.

De jubileumcommissie (bestaande uit Bindert, Hanneke, Iris, Jody en Ad) had een geweldige quiz voorbereid met beeld en geluid over de geschiedenis, muziekstukken, marsen, jeugdopleiding, markante personen bijzondere gebeurtenissen en optredens van de Harmonie. Het was alsof we de Dorpsquiz in het klein aan houden waren. Hierna werd een uitgebreide warme late lunch uitgeserveerd, en werd moe maar zeer voldaan de finale terugreis naar Ulvenhout ingezet.

We mogen terugkijken op een zeer geslaagde jubileumreis. Onderling zijn de banden weer aangehaald, we hebben weer bewezen dat dat we als één groep heel veel plezier met elkaar kunnen beleven. Maar we hebben ook nieuwe vrienden gemaakt, na onze Franse vrienden van Velibnes, hebben we nu muzikale vrienden vanuit Kortessem ons ons hart gesloten. Muziek verbroedert, muziek maakt grenzen niet meer relevant!

Hulde aan de jubileumreis Commissie