Midzomeravond Festival 2016

Door de niet al te positieve weersvoorspellingen zag organisator Harmonie “Constantia” zich gedwongen het Midzomeravondfestival op het laatste moment te verplaatsen naar Sport & Party Centrum Jeugdland. Een lastige, maar terechte beslissing bleek. Vlak na aanvang van het muzikale spektakel viel er namelijk behoorlijk wat regen. En daarmee zou het evenement in het Grimhuysenpark letterlijk en figuurlijk in het water zijn gevallen, wat vreselijk zonde zou zijn geweest. Voor zowel de vele enthousiaste deelnemers, als het in groten getale aanwezige publiek, dat genoot van een zeer gevarieerd muzikaal programma.

Door Ingrid Bothe

CROSS-OVER

Ook dit jaar was het Midzomeravondfestival in Ulvenhout één groot cross-over feest, waarbij diverse lokale talenten zich van hun beste kant lieten horen. In vertrouwde of vernieuwde samenstelling, of middels een uniek samenwerkingsverband. Presentator Thom van Aert opende samen met meidenkoor Joy de avond met het swingende ‘I’ve got the music in me’ van de Kiki Dee Band. De toon was hiermee meteen gezet.

JEUGD

Harmonie “Constantia” houdt bij de samenstelling van het programma van het Midzomeravondfestival altijd rekening met de jeugd en ruimt voor hen ook plaats in het geheel in. De vier jonge drumtalenten Joost, Thijs, Stijn en Sieb leidden de weg naar het podium waar het gezamenlijk leerlingenorkest van Harmonie “Constantia” en St. Caecilia uit Bavel plaats had genomen voor hun ‘Dance, Dance, Dance’ popconcert. Dit hadden zij onder leiding van dirigent Jan van den Brandt eerder al ten gehore gebracht in Ulvenhout en Bavel. Voor deze derde en laatste uitvoering was een nieuw element toegevoegd. Leerlingen van Daphne Donkers’ dansschool ‘The Wall of Dance’ ondersteunden de nummers met een dans. Zo werd dit optreden een plezier om naar te luisteren én te kijken.

FUN EN JOY

Dat muziek voor veel plezier zorgt, werd nog eens benadrukt door Jazzed for Fun. Deze band werd in 1999 in eerste instantie puur opgericht voor het plezier van de leden, afkomstig uit verschillende orkesten uit Breda en omstreken. Met Ulvenhouts eigen Cindy Dilisse als zangeres zette deze formatie een swingend optreden neer en bezorgde daarmee het aanwezige publiek duidelijk veel plezier.

Meidenkoor Joy zette de toon voort onder leiding van gelegenheidsdirigent Michiel Geerts uit Bavel. Joy is inmiddels een bekend gezicht op het jaarlijkse Ulvenhoutse Midzomeravondfestival, maar wist met het repertoire van de avond toch weer te verrassen. In positieve zin; er waren maar weinig toehoorders die stil konden blijven staan tijdens het optreden en er werd enthousiast meegezongen.

BLAASKAPEL ULVOLUME

Presentator Thom van Aert kondigde vervolgens “een van de twee grootste blaaskapellen die Ulvenhout rijk is” aan: Ulvolume. Met als gastspeler  multi-talent Guido Kuitert, tevens begaafd toneelspeler en lokale TV-bekendheid.  Als er één groep muzikanten is die een feestje kan bouwen, is het Ulvolume wel. En dat bleek ook tijdens het Midzomeravondfestival maar weer eens.

Als zevende nam organisator Harmonie “Constantia” het muzikale woord. Onder leiding van dirigent Ton van Grevenbroek verzorgde “Constantia” een prachtig optreden. Corné Reinieren verleende voor de gelegenheid zijn medewerking als gastzanger. Zo maar een voorbeeld van een van de vele cross-overs van de avond. Constantia’s drummer Stijn Valkenburg spande wat dit betreft wel de kroon. Hij verleende namelijk zijn medewerking aan drie van de acts van de avond.

CLUSTER

Cluster is een frisse, jonge band die in september 2015 werd opgericht. Mensen die tijdens vorige edities The Diddly Bobs on Socks hebben zien optreden, herkenden ongetwijfeld drummer Stijn Valkenburg en gitarist Miquel Claase. Deze band is vorig jaar ontstaan toen Lucas Vermeer (toetsenist) en Stijn samen meededen aan the Jazz Talent Award. Al snel vormden zij een samenwerkingsverband met zangeres Amber Winter en bassist Mees Booden. Later kwam ook Miquel de band versterken. Er wordt gewerkt met afwisselende achtergrondzangeressen en meestal doet ook saxofonist Sjoerd van Andel mee. Met gearrangeerde covers én eigen werk in de stijl van Joss Stone, Chaka Khan en Stevie Wonder kreeg Cluster jong én oud aan het dansen.

NIEUW JASJE

De laatste act van de avond kwam voor rekening van twee oude bekenden in een nieuw jasje.  Zangers Thom van Aert en Corné Reinieren, bekend van de inmiddels opgeheven band de Big Spencers, treden sinds maart 2016  op met Rock & Lol formatie McMess. De band bestaat uit hun muzikale vrienden: Ruud van Overloop (bas), Jeroen Mathijssen (toetsen), Bas Kusters (gitaar), Bindert Blauw (sax) en Winfried van den Berg (drums) op in deze  formatie. De heren hebben hun sporen inmiddels al ruimschoots verdiend, en dit optreden tijdens het Midzomeravondfestival 2016 bevestigde nogmaals hun talent.

Een waardige afsluiting van een veelzijdig muziekspektakel, mede dankzij ook de financiële steun van de Gemeente Breda, Stichting ’t Hofflandt en Autobedrijf van Hooijdonk.

Midzomeravond festival2016

Impressie MZA Festival 2016 in Jeugdland