Midzomeravondfestival

Wisseling der seizoenen groots gevierd in sfeervol Grimhuysenpark

Ulvenhout hangt muzikale slingers buiten

De zomer is weer gearriveerd. Net als op vele andere plaatsen in het land is in Ulvenhout de seizoenswisseling gevierd, met een groots feest in het Grimhuysenpark. Voor de derde maal op rij werd dit georganiseerd door Harmonie “Constantia”. Wederom was een groot aantal lokale talenten bereid gevonden om bij te dragen aan dit gezellig samenzijn, dat ondertussen naam en faam heeft opgebouwd in het dorp en omgeving. Geen wonder gezien het gevarieerde programma, bestaand uit zang, dans, muziek en toneel. De presentatie was als gebruikelijk in handen van Thom van Aert, die vanaf 19.00 uur tot in de late uurtjes de grote schare bezoekers vakkundig en op zijn geheel eigen humoristische wijze door de avond leidde. De ‘gaatjes’ tussen de optredens werden opgevuld met de muzikale klanken van DJ Party Time.

Door Ingrid Bothe

Ook de weergoden gaven hun goedkeuring aan het muzikale spektakel. Tijdens ‘Halleluja’, vertolkt door Ulvenhouts eigen dameskoor Joy, begon het te druppelen en dreigde het even te gaan regenen. Gelukkig bleek dit uiteindelijk niets meer of minder dan de spreekwoordelijke zegen van boven te zijn, want de paraplu’s konden deze avond ingeklapt blijven. Dankzij de aangename temperatuur, de hartverwarmende sfeer en saamhorigheid hoefden de bezoekers niet te klagen over kou! De gezellige buitenbars droegen hier zeker ook ten dele aan bij.

MUZIEK VERBINDT
De avond werd ingezet met een spectaculaire dansact van de leerlingen van beide Ulvenhoutse basisscholen. Onder leiding van Daphne Donkers van dansschool The Wall hadden de leerlingen vier nummers ingestudeerd. Een betere symbolische start had de organisatie niet kunnen bedenken. Mensen samenbrengen en plezier laten beleven aan muziek is een van de belangrijkste gedachten achter het Midzomeravondfestival. De openingsact bracht dit perfect tot uiting. Het enthousiasme van de deelnemende kinderen en de lovende reacties uit het publiek beloven veel goeds voor de toekomst.

SOUL
Het optreden van de Ulvenhoutse basisscholieren werd gevolgd door een sessie van de Mencia Soul Factory, met Constantia’s eigen Titia. Dit funky jazz en soul orkest, volgens de muzikale leider “wellicht het beste schoolorkest van Nederland”, bestaat uit leerlingen en docenten van het Mencia de Mendoza Lyceum uit Breda en zette een swingend optreden neer. Vervolgens betrad dameskoor Joy samen met het combo van de Diddly Bobs on Socks het podium. Presentator Van Aert was niet de enige die gecharmeerd was van de muzikale dames, die na met hart en ziel een viertal nummers gezongen te hebben het podium overgaven aan organisator Harmonie “Constantia”.

CONSTANTIA GOES DUTCH
Onder leiding van dirigent Ton van Grevenbroek bracht Constantia een concert met als thema Nederlandse muziek. Dit gevarieerde programma was al eerder ten gehore gebracht op het voorjaarsconcert ‘Vrienden van Constantia Live’ en op het Spanjaardsgatfestival in Breda. Degenen die deze concerten hebben gemist, kregen alsnog de kans om te genieten van fantastische muziek van Nederlandse bodem, in diverse genres en stijlen, uiteenlopend van licht klassiek, ballades, evergreens, jazz, pop, rock  en populaire meezingers. Aan het concert werkten de talentvolle Amber Winter en Milana Claase mee als zangeressen. De Ulvenhoutse coryfeeën Thom van Aert en Corné Reinieren verleenden hun medewerking als zangers.

The Diddly Bobs on Socks
De muzikanten van Harmonie ‘Constantia’ verlieten het podium om de Diddly Bobs on Socks te kunnen laten beginnen met hun solo optreden. De mannen lieten zich op kousenvoeten van hun beste kant zien. Met gastzangeressen Milana en Amber en saxofonist Okke Broers werd een eigentijds optreden neergezet. Het zelf geschreven nummer ‘Braksteen’ heeft hit potentie!

Boerendobbers
Het imposante podium verzorgd door JG Sound en Vision, kende een verassende gelaagdheid. Het zwarte doek achter de Diddly Bobs, waren ook theater gordijnen en deze gingen open toen André ‘Rieul’ zijn orkest ‘De Slaogurs’ presenteerde. Een hilarisch optreden volgde waarin vele bijzondere instrumenetn werdenbespeeld. Het publiek lag dubbel om de fratsen die zijn orkest uithaalde.

SAMEN DE SLINGERS OPHANGEN
Hierna nam Ulvolume het stokje over. Als te doen gebruikelijk wist deze blaaskapel er weer één groot feest van te maken en kregen de muzikanten alle toehoorders mee om samen letterlijk en figuurlijk de slingers op te hangen. Dameskoor Joy nam na een polonaise de plaats naast Ulvolume op het podium in en samen met de Bosuilen werd het avondprogramma op passende wijze afgesloten met ‘Brabant’ van Guus Meeuwis. Als klap op de vuurpijl volgde nog een verrassingsact van Schoeffel FM.

Eens te meer bewees deze avond dat de inwoners van Ulvenhout er samen een goed feestje van kunnen bouwen. Een veelbelovend begin van de zomer!