Serenade bij ’50 jaar Nelemans Mode’

Harmonie ‘Constantia’ eert gouden jubilaris

50 jaar Nelemans Mode

Zaterdag 11 september rukte Harmonie ‘Constantia’ uit voor een muzikaal eerbetoon aan Jan en Eric Nelemans ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Nelemans Mode. Al vele decennia zijn vader en zoon Nelemans nauw betrokken bij de Ulvenhoutse harmonie, in het bijzonder bij – hoe kan het ook anders – de kostumering. In vol ornaat trok de harmonie, voorgegaan door haar stijlvol geklede ereleden, vanaf Café Marie door de Dorpstraat naar het pand van Nelemans Mode voor een half uur durend optreden als dank voor de betrokkenheid die Jan en Eric altijd hebben getoond. En nog steeds tonen.

Door Ingrid Bothe

Vele voorbijgangers vroegen zich zaterdag 11 september ter hoogte van de Dorpstraat 50 in Ulvenhout af wat er te vieren was bij Nelemans Mode. Een feestelijk versierde ingang, mooi aangeklede statafels, in de etalage nieuwe teamfoto’s in goudkleurige lijsten en voor de ingang een concert van Harmonie ‘Constantia’.

UNIFORMEN ‘CONSTANTIA’

Jan Rops, voorzitter van de harmonie, deed uit de doeken hoe Jan Nelemans, “de laatste textielventer”, betrokken raakt tijdens de voorbereidingen voor het 80-jarig bestaan van Harmonie ‘Constantia’ in 1986. Maar niet nadat Jan Nelemans eerst een stofje van de jas van zijn naamgenoot had afgeklopt… Ter gelegenheid van het 80-jarig jubileum van ‘Constantia’ werd in 1986 besloten tot het aanschaffen van nieuwe uniformen. Op advies van Jan werd het een donkerblauw colbert met het insigne van de harmonie op het borstzakje, een grijze broek en een blauwe stropdas met harpje. Revolutionair voor die tijd. Jan leverde uiteraard de uniformen.

BESTUURSLID

Eenmaal aangeschafte uniformen moeten worden onderhouden en versteld, voor toetredende leden moeten nieuwe uniformen aangeschaft worden, vertrekkende leden leveren hun uniformen in… Kortom, de harmonie deed veelvuldig, en altijd met succes, een beroep op Jan. 29 maart 1988 werd hij dan ook gekozen tot bestuurslid met als portefeuille ‘uniformen’. Vooruitlopend op het 90-jarig bestaan van ‘Constantia’ werden in 1995 in overleg met Jan wederom nieuwe uniformen aangeschaft. Het donkerblauwe colbert en de grijze broek bleven, maar de stropdas werd rood en er kwam een rood strikje voor optredens bij concerten. Na ruim 10-jaar bestuurslidmaatschap werd Jan 18 mei 1999 benoemd tot erelid en trad hij toe tot de commissie Uniformen, Instrumenten en Vervoer.

NIEUWE GENERATIE

In 2006 werd de harmonie ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan weer in het nieuw gestoken. In overleg met Jan, maar nu ook vooral met zoon Eric, werd gekozen voor een kostuum met modernere accessoires in de kleuren groen en blauw. Deze kleuren werden ook de huisstijl van de harmonie.

VRIENDEN VAN HARMONIE ‘CONSTANTIA’

Om gelden te genereren voor de viering van het 100-jarig jubileum van ‘Constantia’ werd in 1996 de ‘Vrienden van Harmonie Constantia’ opgericht. Zowel Eric als Jan zijn vanaf het begin vriend. Bij de viering van het gouden jubileum van Nelemans mocht de harmonie dan ook niet ontbreken. Eric en Jan genoten zichtbaar van dit speciaal voor hen gegeven gelegenheidsconcert. Eric zei trots te zijn om de uniformen van ‘Constantia’ en van plan te zijn nog lang betrokken te blijven. “Mijn vader heeft tot zijn 71ste in totaal 33 jaar lang actief in de zaak meegewerkt. Ik zit nu in mijn 33ste jaar, dus ik denk dat ik ‘m ga inhalen.” Na ontvangst van twee mooie flessen wijn, speciaal voor de gelegenheid ingepakt in stof en natuurlijk met de huiskleuren van de harmonie, hadden vader en zoon Nelemans nog een verrassing in petto en overhandigden een envelop met inhoud aan voorzitter Rops. Harmonie ‘Contantia’ mag blij zijn met zulke toegewijde vrienden als Jan en Eric Nelemans.

20160910_10442120160910_10463320160910_10385720160910_105121