Straatmuziek verbindt in Grimhuijsenpark

Midzomeravondfestival Ulvenhout 2018

De eerste editie van het Midzomeravondfestival Ulvenhout volgend op het lustrum in 2017 klonk  alle betrokkenen zowel letterlijk als figuurlijk als muziek in de oren. Het weer was onverwacht goed en het nieuwe overdekte podium droeg zowel optisch als muzikaal zeker bij aan de kwaliteit van de avond. De sfeer zat er met het thema ‘street fair’ goed in dankzij de gezellige straatmarkt in het park, waar ook de klanken van het kermisorgel van familie De Voer te horen waren. De aanwezige karikatuurtekenaar voegde een vleugje Montmartre toe aan het geheel. Net als voorgaande jaren heeft organisator Harmonie Constantie ook dit jaar naar samenwerking en cross-overs met diverse verenigingen, gezelschappen, muzikanten en vocalisten uit Ulvenhout en de regio gestreefd. Hierdoor kende de zesde editie van het festival wederom een zeer gevarieerd programma.

Muzikale opening

De avond werd muzikaal ingeleid door de klanken van het kermisorgel van familie De Voer, terwijl de stoelen op het grasveld voor het podium en de omliggende ruimte zich gestaag vulden met het toestromende publiek. Om 19.00 uur opende presentator Thom van Aart op muzikale wijze het festival met een duet met Nandy Mannaert. De rest van de avond leidde Thom op zijn bekende vakkundige wijze de grote schare bezoekers door de avond in een bomvol Grimhuysenpark.

De jeugd heeft de toekomst

Het festival werd afgetrapt door de opleidingsorkesten van Harmonie Constantia en Harmonie Concordia uit het Ginneken. Jong en oud samenbrengen en plezier laten beleven aan muziek is een van de belangrijkste gedachten achter het Midzomeravondfestival. Beide opleidingsorkesten speelden een eigen set van elk drie nummers en sloten vervolgens samen af. Als dank voor hun inzet kregen dirigent Jan van den Brandt (Constantia) en Dick Hesselink (Concordia) een karikatuur door Maarten de Bruin aangeboden.

Constantia

Vervolgens was het de beurt aan organisator Harmonie Constantia. Voor dirigent Henk Houben was dit zijn eerste Midzomeravondfestival. Met zijn spectaculaire opkomst, gehuld in lange leren jas en zittend op een ronkende stoere motor uit 1949 (Marc van de Wijngaard bedankt!), maakte hij meteen een onuitwisbare eerste indruk.

Constantia speelde een divers en eigentijds programma, met o.a.: muziek uit de avonturenfilm The Last Starfighter; pop-, rock- en beatmuziek van Haagse bands uit de jaren ‘80 in het nummer Beatcity; een Beatles-medley en Vive La France, een medley van de meest bekende Franse popsongs die de harmonie ook uitvoerde op het Jumelageconcert in mei dit jaar. Het laatste nummer van Constantia was Thriller van Michael Jackson, waarna samen met popkoor Joy Dancing Queen van Abba werd uitgevoerd. De harmonie sloot haar concert af met Buona Sera / Oh Mary in samenwerking met het combo McMess.

Joy

Popkoor Joy nam het volgende deel van het programma voor zijn rekening. Joy werd in september 2012 opgericht in Ulvenhout als gelegenheidskoor voor vrouwen, met als doel: gezellig samen zingen. Momenteel bestaat Joy uit 27 vrouwen. Er worden allerlei soorten muziek gezongen: van tranentrekkers tot popmuziek, zowel Nederlandstalig als Engelstalig. Joy heeft al diverse malen opgetreden op het Midzomeravondfestival. Afgelopen zaterdag was duidelijk te horen dat het koor onder Sjef Backbier, de zeer muzikale en bevlogen huidige dirigent van Joy, enorme vorderingen heeft gemaakt. Joy heeft overigens nog plaats voor een aantal nieuwe leden. Geïnteresseerd? Neem dan contact op voor twee gratis proeflessen via joyulvenhout@outlook.com. Lid worden van Joy is trouwens ook mogelijk zonder deelname aan optredens.

Ulvolume

Hierna was het woord aan Ulvolume. Met 15 mannen en vrouwen deden zij hun naam eer aan;  hun geluid werd uitstekend opgepikt door de microfoons van JG Sound, maar ook door het Ulvenhoutse publiek; zij kregen met aanstekelijke blaasmuziek er goed de sfeer in!

Wifey

Na Joy betrad Wifey het podium. De band ‘Wifey’ bestaat uit Joost Döbken (drums), Nikita Mostovoy (basgitaar), Davey van Giessen (gitaar) en de Ulvenhoutse Doris van Hooijdonk (Zang). Wifey speelde naast eigen werk diverse bekende blues- en rocknummers in een set van een uur en kreeg met hun swingende optreden de voetjes van een groot aantal aanwezigen van de vloer.

McMess

Het Midzomeravondfestival werd afgesloten met een spetterend optreden van Ulvenhouts eigen Rock ‘n Roll band McMess, bestaand uit Corne Reinieren en Thom van Aert (zang), Ruud van Overloop (bas), Frans Oomen (toetsen), Bas Kusters (gitaar), Winfried van den Berg (drums)  en Constantia’s Bindert Blauw op de alt- en baritonsax, met Nicole Reinieren en  Marion van Beckhoven  als achtergrondzangeressen. Na een openingsnummer van gelegenheidsduo Corné Reinieren en Cindy Dielissen, barstte het slotfeest van het festival los op de opzwepende klanken van nummers van Elvis Presley tot Jerry Lee Lewis en van Chubby Checker tot Little Richard.

Lat hoog

Een evenement als het Midzomeravondfestival is onmogelijk zonder de bereidwilligheid van de deelnemende artiesten, de talloze vrijwilligers en natuurlijk de bijdrage van sponsors, waaronder: JG Sound en Vision met hun overdekt podium, Ondernemersvereniging Ulvenhout, Cultuurfonds ’t Hofflandt en de Gemeente Breda. Al met al was het weer genieten op deze bijzondere editie van het Midzomeravondfestival, waarmee de lat voor het tweede lustrum overigens wel meteen behoorlijk hoog gelegd is.