Kerstborrel Harmonie ‘Constantia’

Zoals gebruikelijk sloot Harmonie ‘Constantia’ het jaar na de laatste repetitie af met een gezellige kerstborrel op Jeugdland. 28 december jl. werd hier stil gestaan bij de jubilea van maar liefst vijf leden, die samen goed zijn voor 165 jaar harmonie. De zesde jubilaris wordt later dit jaar op de ALV gehuldigd. Verder werd afscheid genomen van Marjolein Oprins, de bijna zevende jubilaris. Ook Jan van den Brandt, de dirigent van het opleidingsorkest, nam deze avond na ruim vijf jaar afscheid. Hij zal nog wel het nieuwjaarsconcert met zijn jeugdige muzikanten verzorgen. Caroliene Zwart-Ruëdisuëli neemt vanaf 7 januari 2020 het dirigeerstokje over.

Voorzitter Jan Rops had het er maar druk mee, zaterdag 28 december jl. Voor alle aanwezige jubilarissen en de personen van wie afscheid genomen werd had hij een persoonlijk woordje voorbereid en daarbij een reep chocola uitgekozen die het best hun karakter symboliseerde.

Piet Vlamings (50-jarig jubileum)

Oud-vaandeldrager Piet Vlamings werd als eerste naar voren geroepen. Jan memoreerde de manier waarop Piet het vaandel van de harmonie heeft gedragen. “Fier, waardig en altijd met witte handschoenen”. Piets interesse in de harmonie is nooit afgenomen. “Voorzitter, zijn er nog bijzonderheden”, krijgt Jan steevast te horen als hij op zijn oranje fiets door het dorp rijdt en Piet toevallig in de Flamingobar is.

Rianne Janssen (25-jarig jubileum)

Voor klarinettist Rianne, “puur, ad rem, direct en heel goed in staat haar eigen grenzen te bewaken”,  had Jan een reep pure chocola met karamel en zeezout meegenomen. Rianne is al 8 jaar lid van ‘Constantia’: “meer dan alleen een vereniging”. Naast haar gave als klarinettist is de harmonie ook erg blij met haar rol in de Muziekcommissie en diverse hand- en spandiensten die ze verleent.

Afscheid Marjolein Oprins

Na 23 jaar neemt eerste klarinettist Marjolein Oprins afscheid als spelend lid van ‘Constantia’. Voor haar had Jan een reep met veel inhoud gekozen, met onder andere pretzels en toffee: “voor een toffe, veelzijdige meid”. Marjolein is jarenlang secretaris van de harmonie geweest. Gelukkig heeft zij aangegeven nu zitting te willen gaan nemen in het bestuur van Vrienden van ‘Constantia’.

Kees de Vries (40-jarig jubileum)

Trombonist Kees de Vries is sinds 1979 lid van ‘Constantia’. “Als er iemand is die harde noten kan kraken, op velerlei vlakken, ben jij het wel”, zei Jan Rops terwijl hij Kees een reep melkchocolade met hazelnoot overhandigde. Kees speelt onder andere een belangrijke rol bij de subsidieaanvragen van de harmonie, was nauw betrokken bij de jumelageconcertreis naar Vélines in 2015 en heeft jarenlang bij De Bosuilen gespeeld.

Scheidend dirigent Jan van den Brandt

Jan is ruim vijf jaar dirigent van de jeugdgeleding van ‘Constantia’ geweest. In die periode hebben diverse jonge muzikanten de overstap naar het Groot Orkest kunnen maken. 10 van zijn huidige pupillen doen dat na het Nieuwjaarsconcert op 5 januari a.s. Ook voor Jan was er een reep chocolade met karamel en zeezout. “Het aanwezigheidspercentage van 99% geeft aan hoezeer je leerlingen op je gesteld zijn”, zei voorzitter Rops, “ maar je weet ook heel goed wanneer je even streng moet optreden.” Van de leden van het opleidingsorkest kreeg Jan als afscheidscadeau een heerlijke borrelplank. Jan bedankt hun voor de plezierige en leerzame repetities. “Veel succes en tot 5 januari”, sloot hij zijn dankwoord af.

Joop Sprangers (40-jarig jubileum)

Voorzitter Jan Rops leerde samenspelen onder baritonspeler Joop, “een natuurtalent”. “Je wist  wanneer je streng moest zijn en wanneer je de teugels wat kon laten vieren. Je weet nog steeds wat goed is voor de harmonie en kan dat ook overbrengen”. Jan memoreerde ook Joops rol bij het opzetten van het Midzomeravondfestival, in de Muziekcommissie, “en natuurlijk je fantastische solo’s”.

Jos Voeten (60-jarig jubileum)

Ook de solo’s van trompettist Jos, “muzikale hoogstandjes”, werden door Jan geroemd. Jos kreeg een reep 70% pure chocola. 60 jaar lidmaatschap staat gelijk aan 100% trouw, zo gaf Jan aan, “maar een reep van 100% pure chocola kon ik niet vinden. Jij bent het kennisinstituut van onze harmonie. Als jij praat, wordt er geluisterd”, voegde hij eraan toe, waarna hij Jos met de woorden “Deze kun je in je zak steken” zijn reep chocola overhandigde.

Cadeau van de jubilarissen

Jubaris Piet Vlamings bood de harmonie na afloop van de plechtigheden geheel in stijl een rondje aan. Aansluitend mocht Jan Rops uit handen van Kees de Vries namens de zes jubilarissen, inclusief de afwezige oud-baritonist en archivaris Ad Leuris (25-jarig jubileum), een cheque ter waarde van € 300,- voor het opleidingsorkest van de harmonie. Een prachtig cadeau, dat zeker een goede besteding zal vinden, aldus de voorzitter.