Slotconcert Scholenproject Harmonie Constantia 28 juni 2016

Afgelopen dinsdagavond 28 juni vond het slotconcert plaats met de leerlingen van beide Ulvenhoutse basisscholen De Rosmolen en De Klokkebei, die zich hadden opgegeven voor het volgen van  proefmuzieklessen. Het aanstormend muzikaal talent zorgde voor een geweldig concert en een enthousiast publiek.

Harmonie ‘Constantia’ verzorgt ieder jaar in samenwerking met Muziekschool De Nieuwe Veste een muziekproject op de beide Ulvenhoutse basisscholen. Het project heeft de naam  Blaasmuziek is cool’. De kinderen van groep 5 en 6 maken in dit project kennis met blaasmuziek in het algemeen, maar ook specifiek met koperen en houten blaasinstrumenten en met slagwerk. Zeer speciaal is de instrumentencarrousel, waarin de kinderen allerlei instrumenten zelf mogen uitproberen. Na het afsluitende interactieve concert met de Harmonie op 12 april, konden de leerlingen zich opgeven voor drie proeflessen en twee samenspeellessen. Hier werd met veel plezier gebruik van gemaakt. In totaal gaven 12 leerlingen zich op.

En zo was de zaal in Jeugdland gevuld met 40(!) jeugdige muzikanten, waarvan dus een tiental zich in 5 weken tijd de eerste noten op klarinet, dwarsfluit, trompet, trombone en hoorn eigen hadden gemaakt. Een zeer knappe prestatie, die na twee samenspeellessen, onder leiding dirigent Jan van den Brandt van het Opstap-en Opleidingsorkest, ook nog eens werd omgezet in een heus concert. Het enthousiaste publiek klapte zijn handen blauw voor de jeugdige muzikanten. Afwisselend werd met het Opstap- en Opleidingsorkest opgetreden en werden alle instrumentgroepen afzonderlijk gepresenteerd. Zo werd goed duidelijk hoe snel de leerlingen de een instrument leren en hoe leuk het is om samen muziek te maken.

Na afloop van het concert  was jong en oud het erover eens:  muziek maken maakt vrolijk en “Blaasmuziek is zeer zeker cool’. Zo’n zes kinderen gaven aan graag verder te willen gaan met de muzieklessen. Het wordt volgend jaar dus dringen in het Opstaporkest!

Harmonie Constantia kan terugkijken op weer een mooi en succesvol muziekproject!

Meer weten? Zie: www.facebook.com/harmonieconstantia

orkest4 orkest3 trompetten orkest2 hoorn klarinetten orkest dwarsfluit trombones