Kerstborrel dinsdagavond 20 december 19.00 uur

Traditioneel gezien wordt de kerstborrel van Harmonie “Constantia” uit Ulvenhout gehouden op de laatste repetitieavond voor de Kerst. Dit jaar viel die op dinsdag 20 december jl. Zoals gebruikelijk mochten de jeugdleden van Harmonie “Constantia” hun vorderingen delen met het aanwezige publiek. Na een optreden van het opstap- en opleidingsorkest werden twee personen gehuldigd voor hun bijdrage aan de harmonie. De avond werd als elk jaar afgesloten met een gezellige nazit, waarbij onder het genot van een hapje en drankje werd teruggeblikt op 2016, het jaar waarin “Constantia” haar 110-jarig jubileum vierde, met als hoogtepunten de jumelagereis naar Vélines in de Franse Dordogne en het Novembierfest.

OPTREDEN OPSTAP- EN OPLEIDINGSORKEST

Na een welkomstwoord door voorzitter Jan Rops, introduceerde dirigent Jan van den Brandt het opstap- en opleidingsorkest van Harmonie “Constantia”. Om en om brachten de jeugdige orkesten een aantal nummers uit hun oefenrepertoire ten gehore. Bijzonder om te zien hoe de oudere spelers genoten van het optreden van de jongste leden. En indrukwekkend om te horen hoeveel vorderingen er het afgelopen half jaar, sinds het bezoek aan Vélines, zijn gemaakt!

Het half uur durende optreden van de jonge muzikanten werd afgesloten met een viertal kerstnummers. ‘Rudolf the red nosed rendeer’ mocht daarbij natuurlijk niet ontbreken en werd met verve gespeeld door het opleidingsorkest. Het opstaporkest trakteerde het publiek vervolgens op een verrassende ‘Christmas Tree’.

Na ‘We wish you a merry Christmas’, vertolkt door het opleidingsorkest, werd het optreden afgesloten met een heus concertwerk, en wel een compositie van John Williams: ‘Christmas Star’.

Na een daverend applaus mocht Corné van Peer, die een half jaar geleden van de klarinet op de saxofoon is overgestapt, dirigent Van den Brandt een lekkere fles wijn overhandigen en werden over en weer de beste wensen uitgewisseld.

HULDIGING

Dit jaar waren er geen jubilarissen te huldigen. Voorzitter Jan Rops zette echter een tweetal mensen in het zonnetje vanwege hun betrokkenheid bij de harmonie. Allereerst Thomas, die 10 jaar vaandeldrager is geweest. In zijn afwezigheid nam huisfotografe Josien een ‘six pack’ harmoniebiertjes in ontvangst met op de labels afbeeldingen van diverse vaandeldragershoogtepunten.

Ook Kees de Bont, tenslotte, komt ‘van buiten de harmonie’ en is al anderhalf jaar ‘op structurele ad-hoc basis’ betrokken bij diverse commissies. Hij was zeer in zijn nopjes met de fles wijn die hij als dank hiervoor ontving (en die hij in Vélines ook al had mogen proeven).

HOOGTEPUNTEN

In de loop van de avond werd letterlijk en figuurlijk teruggeblikt op twee van de hoogtepunten uit het 110-jarig jubileumjaar van “Constantia”. Speciaal voor deze gelegenheid had Wim de Constant Rebecque een compilatiefilm van de jumelagereis naar Vélines gemaakt. Ook waren er beelden te zien van het Novembierfest dat 5 november jl. op Sport & Party Centrum Jeugdland plaatsvond. Genoeg om over te praten, dus. Onder het genot van een hapje en een drankje brachten vele leden zo samen nog een gezellige nazit door.

Uit: Weekblad voor Nieuw Ginneken