Kick-off Spelenderwijs-Orkest op basisschool De Rosmolen

Vanochtend 6 december hebben de muziekdocenten van de Nieuwe Veste, leerkrachten van de Rosmolen en leden van Harmonie Constantia samen gezeten met één van de ontwikkelaars van de Muziekmethode 123Zing. Het vormde de kick-off voor een nieuw muziekproject voor groep 7: het Spelenderwijs Orkest.

123Zing is de methode die De Rosmolen (en 1000 andere scholen) gebruikt als rode draad voor haar muziekonderwijs in de groepen 1 t/m 8.  De Nieuwe Veste, Bassischool De Rosmolen en Harmonie Constantia voeren daarnaast ook muziekprojecten uit voor groep 3/4 (Mysterie van het verdwenen Geluid) en groep 5/6 (Blaasmuziek is Cool) . Deze projecten haken aan bij de thema’s die ook terugkomen in de methodiek van 123Zing: geluiden herkennen, contrasten herkennen, emoties in muziek, verschillende instrumenten en stijlen in muziek. Ook Basisschool de Klokkebei doet hier aan mee.

Nu wordt aan deze doorlopende (blaas)muziek leerlijn ook een project voor groep (6/) 7 toegevoegd: het Spelenderwijs Orkest. De kinderen gaan nu (groepsgewijs) zelf aan de slag met muziekinstrumenten. De methodiek die hierbij gehanteerd wordt is die van 123Zing. Middels de methodiek wordt eerst uitgelegd wat Jabbertalk is en Beatbox, en vervolgens hoe je je eigen RAP kunt schrijven, maken én uitvoeren. 123Zing zal de methodiek hiervoor uitbreiden met extra meespeel-filmpjes, bladmuziek en partituren.

Het spelenderwijs Orkest (groep 7) gaat de zelfgemaakte RAP uitvoeren; zang , ritme en muziek komen samen. Groep 6 haakt aan met de beat die ze in de slagwerk-workshop hebben geleerd. Groep 7 leren in groepjes de instrumenten bespelen met behulp van de interactieve lesmethode van 123Zing.  Om dit in goede banen te leiden gaat een zestal leden van de harmonie de muziekdocenten en de leraar ondersteunen in de klas. Zij zorgen ervoor dat iedere leerling uiteindelijk mee kan spelen op het door hen gekozen instrument, die door de Harmonie ter beschikking gesteld wordt.

Het project zal starten na de Carnavalsvakantie, de grote finale zal zijn op dinsdag 17 april 2018. Het is voor het eerst dat een dergelijk initiatief plaats vindt in de Gemeente Breda. Alle deelnemende partijen inclusief cultuur coach van de Gemeente Breda, Lizet van Beek, zijn erg enthousiast. Ook wij als Harmonie kunnen niet wachten tot het zover is!