Kerstborrel Harmonie “Constantia”

19 december jl., op de laatste repetitieavond voor Kerst, vond op Sport & Party Centrum Jeugdland de jaarlijkse kerstborrel van Harmonie “Constantia” uit Ulvenhout plaats. De jeugdleden van de harmonie deelden onder het motto ‘Jong voor Oud’ hun vorderingen met het aanwezige publiek. Dit jaar verzorgde het koperensemble van de harmonie daarnaast een onderdeel ‘Oud voor Jong’. En de Bosuilen brachten een muzikaal eerbetoon aan Robin van Nijnatten ter ere van zijn 25-jarig jubileum als lid van de harmonie. De avond werd afgesloten met een gezellig hapje en drankje.

Dit jaar vond de traditionele kerstborrel plaats in de kleine zaal van Jeugdland die stemmig was aangekleed en voor de gelegenheid zelfs was voorzien van heuse vloerbedekking. De ruimte was minder groot dan gebruikelijk, maar – misschien juist daardoor – extreem sfeervol.

De jeugd heeft de toekomst

In zijn welkomstwoord stond voorzitter Jan Rops stil bij de vele vrijwilligers die het mogelijk maken dat Harmonie “Constantia” zo veel aandacht aan de jeugd kan besteden. Belangrijk, want de jeugd heeft tenslotte de toekomst. En aanwas van jonge spelers is belangrijk om het voortbestaan van de harmonie, die in 2016 haar 110-jarig jubileum vierde, te garanderen.

Het succesvolle ‘Blaasmuziek is Cool’ project voor de leerlingen van de groepen 5 en 6 van de Ulvenhoutse basisscholen is daarom inmiddels uitgebreid met het onderdeel ‘Het mysterie van het verdwenen geluid’ voor de groepen 3 en 4, zodat nog meer kinderen zelf het plezier kunnen ervaren van muziek (maken), en voor groep 7 het ‘Spelenderwijsorkest’.

Mysterie van het verdwenen dirigeerstokje

Dirigent Jan van den Brandt speelde vervolgens een hoofdrol in ‘Het mysterie van het verdwenen dirigeerstokje’. Zijn jeugdige muzikanten hadden een grap met hem uitgehaald. Het opstap- en opleidingsorkest kon uiteindelijk toch met enige vertraging een gevarieerd programma ten gehore brengen, met nummers als o.a. Rudolf the Red Nosed Reindeer, Hark the Herald Angels Sing en Tirolien Wolfgang, met een solo van Roselie Martens. Het miniconcert werd afgesloten met fragmenten uit de Hongaarse Dans van Brahms als generale repetitie voor het Nieuwjaarsconcert op 7 januari 2018. De jonge muzikanten hadden duidelijk plezier in het optreden en het publiek genoot van de vorderingen die er het afgelopen jaar gemaakt zijn.

Oud voor Jong

Na een korte pauze nam het koperkwintet van Harmonie “Constantia” het podium over.  Het ensemble is samengesteld uit een euphonium (bespeeld door muzikaal leider Joop Sprangers), een es bas (Ati Graaumans) en drie baritons/tuba’s (Wil Graaumans, Wilfred van der Kloet en Willem Bostelen). Er wordt vooral in de kerstperiode gespeeld en het repertoire is hierop dan ook grotendeels afgestemd.

Huldiging

Kort na het stemmige optreden van het koperensemble werd Ad Leuris tot zijn grote verrassing naar voren geroepen. Als waardering voor het vele vrijwilligerswerk dat hij voor de harmonie verricht, niet in de laatste plaats het opslaan en per e-mail rondsturen van bladmuziek, overhandigde Jan Rops ‘digitale Ad’ een lekkere fles wijn.

Vervolgens was er dan echt geen uitweg meer voor zilveren jubilaris Robin van Nijnatten. In de woorden van voorzitter Rops is Robin, sinds het voorjaar van 1992 lid: “iemand die niet graag op de voorgrond treedt, maar wel graag tussen anderen in aanwezig is. Met zijn hoorn, zijn lach en een grap en grol, waardoor de achterste rij van de harmonie regelmatig dubbel ligt.” Robin is ook lid van De Bosuilen, de Prinsenkapel van “Constantia” die dit jaar zijn 66-jarig jubileum viert. Het was dan ook niet meer dan passend dat zij Robin een muzikale groet kwamen brengen.

Onder het genot van een hapje en een drankje brachten de leden van de harmonie na deze huldiging samen nog gezellige momenten door. Een mooie opmaat naar kerstmis!