Mysterie van het Verdwenen Geluid

Dinsdag 10 maart jl. voerde Harmonie ‘Constantia’ uit Ulvenhout i.s.m. de Nieuwe Veste in de gymzaal van KBS de Rosmolen ‘Het Mysterie van het verdwenen geluid’ op voor de leerlingen van de groepen 4 van de beide Ulvenhoutse basisscholen. Dit innovatieve en interactieve project maakt deel uit van de leerlijn voor blaasmuziek die ‘Constantia’ en de Nieuwe Veste voor de groepen 3 t/m 6 ontwikkeld hebben. Met een spannende combinatie van livemuziek, film en interactie maken kinderen in het ‘Mysterie van het verdwenen geluid’ kennis met muziekinstrumenten en de kracht van muziek. Voor Caroliene Zwart, de nieuwe jeugddirigent van ‘Constantia’, was dit haar eerste officiële uitvoering.D

Vooraf werd er onder leiding van Caroliene nog vrolijk gerepeteerd….. 😉

Leerlingen

De afgelopen vijf jaar hebben ruim 20 jonge muzikanten de overstap naar het Groot Orkest van ‘Constantia’ gemaakt. Een duidelijk bewijs van het aanhoudende succes van de leerlijn voor blaasmuziek van ‘Constantia’ en de Nieuwe Veste. Ook dit jaar resulteerde die weer in nieuwe aanmeldingen. ‘Constantia’ telt hierdoor op dit moment ruim 20 leerlingen. De leerlingen van het Opleidingsorkest werden voor ‘Het Mysterie van het verdwenen geluid’ ondersteund door een groot aantal muzikanten van het Groot Orkest.

Herkenning

De aanwezige kinderen wisten al veel van muziek, stelde presentatrice Lizet van Beek, muziekdocente en zangeres, vast. Ze herkenden het openingsnummer van ‘Constantia’ en konden al aardig wat instrumenten benoemen: de klarinet, de trompet, de saxofoon, de fazant… oh nee: de fagot. De hobo was lastig: “Moet je dan in dat verfkwastje blazen?” Maar ook de baton, het stokje van dirigent Caroliene, is natuurlijk een instrument. En dat is echt niet makkelijk te bespelen, merkte Lizet tot grote hilariteit van de kinderen. Julie bleek het veel beter te kunnen.

Klankenkaper

Lizet praat via FaceTime met vrienden in hun repetitieruimte in het kasteel van Baron Maestoso. Zangeres Sterre en vier muzikanten zijn druk aan het oefenen. Maar… wie sluipt daar door de gangen? Een donkere schim zuigt alle muziekklanken op. Eerst van de marimba. Gelukkig kunnen de kinderen dat opvangen door zelf het ritme te klappen. Maar dan verdwijnen de klanken van de dwarsfluit, de fagot en de cello. En ook Sterres stem wordt gestolen. Zelfs het geluid van de klarinet van een van de orkestleden is weg. Die vervelende Tovenaar Ofkie!!! Hij vindt dat kinderen, “die tergdwergen”, niet teveel verwend moeten worden met muziek. Hij is natuurlijk gewoon jaloers omdat hij zelf alleen valse muziek kan maken.

Nootgeval

Wat nu? De kinderen bedenken allerlei oplossingen: een notentaart bakken en die naar Tovenaar Ofkie gooien, of de noten vangen met een vangnet. Gelukkig bevat het toverboek van Lizet’s oma een goede toverspreuk: “De kunst van musiceren, is voor ieder kind te leren”. Begeleid door ‘Constantia’ zingen de kinderen de spreuk. Met de hand voor de mond, want: “anders steelt de tovenaar onze stem misschien ook”. Ofkie is tot tranen geroerd en mag meezingen, als hij maar belooft om nooit meer klanken te stelen. Eind goed, al goed. Dat wordt natuurlijk gevierd met vrolijke muziek en een polonaise.

Nieuwe dirigent

Caroliene Zwart volgde 7 januari jl. Jan van den Brandt op als dirigent van het Opleidingsorkest van Harmonie ‘Constantia’. Daarnaast gaat ze ook apart de jonge slagwerkers van Constantia instrueren. Zelf maakt ze vanaf haar tiende muziek: “Ik kan me een leven zonder niet voorstellen”. Caroliene vindt dat iedereen muziek zou moeten kunnen maken. “Voor het plezier, maar je leert er ook ontzettend veel van: samenwerken, doorzetten, omgaan met tegenslagen.” Caroliene bespeelt verschillende instrumenten en dirigeert verscheidene gezelschappen. “Ik vind het leuk om te repeteren en te oefenen, om muzikanten te zien groeien en te merken dat er een eenheid ontstaat.”

Emma, Willy, Ilse , Margo en Hanneke spelen vol overgave

Ulvenhoudt van Muziek

4 april a.s. zou Harmonie ‘Constantia’ op Jeugdland de geschiedenis van Ulvenhout in woord, beeld en muziek presenteren, met medewerking van Piet Nuijten als ‘Vader Constantianus’. Door het Corona virus is dit concert uitgesteld naar het najaar. Als de situatie hieromtrent verbetert, zal zoals gebruikelijk z de harmonie ook bij Koningsdag en Dodenherdenking acte de présence geven en gaat ‘Constantia’ met Hemelvaart dauwtrappen naar Meersel-Dreef. 21 juni neemt de harmonie op Landgoed Anneville deel aan het concert ter gelegenheid van 75 jaar bevrijding. En 27 juni vindt het jaarlijkse Midzomeravondfestival plaats in het Grimhuysenpark.

Floris en Huub op het slagwerk
Huub en Emma op de klarinet