Grandioos jubileumconcert Harmonie ‘Constantia’ Ulvenhout

Nieuw repertoire en nieuwe kostuums

Door Ingrid Bothe

“Feestelijk concert. Spetterende muzieknummers. Spectaculaire licht-, beeld- en geluidshow.” Zo kondigde de 115-jarige Ulvenhoutse Harmonie ‘Constantia’ haar jubileumconcert aan. Daarmee was geen woord teveel gezegd, zo bleek zaterdag 9 april jl. op Jeugdland. Het publiek werd daar ook nog eens getrakteerd op verrassende niet-muzikale programmaonderdelen.

Na enkele keren uitgesteld te zijn, kon het jubileumconcert van ‘Constantia’ 9 april eindelijk plaatsvinden. Eric van der Westerlaken praatte het avondvullende programma soepel aan elkaar.

Opleidingsorkest

Als eerste speelde het Opleidingsorkest, onder leiding van dirigent Bert Haan. Het publiek luisterde 30 minuten geboeid naar de jonge muzikanten. Het confettikanon aan het einde was een passende afsluiting van het eigentijdse optreden, dat met een daverend applaus beloond werd.

Nieuwe kostuums

Niet alleen de jeugd droeg nieuwe tenues. Ook de leden van het Groot Orkest werden ter gelegenheid van het jubileumjaar in het nieuw gestoken. Terwijl zij zich klaarmaakten voor hun optreden, werd op het grote scherm een film vertoond. Voorzitter Jan Rops nam het publiek mee naar locaties die een rol hebben gespeeld in de geschiedenis van de harmonie. Daarbij passeerden ook oude foto’s met de kostuums uit de afgelopen 115 jaar.

Onthulling

Op de opzwepende klanken van ‘Let’s get ready to rumble’ liepen de harmonieleden in hun nieuwe pakken naar het podium. Vlammenwerpers droegen bij aan de spectaculaire opkomst. JG Sound & Vision had duidelijk alles uit de kast getrokken! “Kleding is belangrijk, maar kunnen ze nog spelen?”, vroeg Eric zich af. Dat liet dirigent Henk Houben zich natuurlijk geen twee keer zeggen!

Verrassing

Het swingende optreden van het Groot Orkest duurde een uur. Halverwege was een pauze ingelast, zodat iedereen even op adem kon komen.  “Mocht u er toch geen bal aan hebben gevonden, dan gaat dit nu veranderen”, beloofde Eric na de pauze. Voetbalcoryfeeën én harmonieleden Ati en Wil Graaumans vertoonden samen met enkele jeugdleden gehuld in NAC-shirt hun voetbalkunsten, terwijl ‘Constantia’ Live is life speelde 🙂

Eind goed…

Het laatste nummer van ‘Constantia’ was een Aretha Franklin medley. Maar een optreden van de harmonie is natuurlijk pas af als het ‘clublied’ Servus gespeeld is. Het publiek zong uit volle borst mee. De feestelijke avond werd afgesloten met een gezellige nazit, met door huis-DJ Wim de Constant Rebecque geselecteerde jaren ’80 muziek en videoclips.

Dirigent Bert Haan (Opleidingsorkest)

Dirigent Henk Houben (Groot Orkest)
“Life is Live”
Eric van de Westerlaken – Presentator van ‘The Show Must Go On !’