Nieuwjaarsconcert Harmonie “Constantia”

Nieuwjaarsconcert Harmonie “Constantia” en Nieuwjaarsreceptie Dorpsraad

De eerste zondag in januari is van oudsher de dag dat het nieuwe jaar in Ulvenhout wordt ingeluid met het Nieuwjaarsconcert van Harmonie “Constantia”,  gevolgd door de Nieuwjaarsreceptie van de Dorpsraad. Bij deze gelegenheid wordt ook elk jaar de Ulvenhoutse onderscheiding voor vrijwilligers, de Platte Buis, uitgereikt. Dit jaar overhandigde Ben Martens deze aan Carla Vuijk.

Nieuwjaarsconcert Constantia

NIEUWJAARSCONCERT HARMONIE “CONSTANTIA”

Voorzitter Jan Rops leidde het Nieuwjaarsconcert in met het openen van een oude reiskoffer.  Deze stond symbool voor de reis die de dit jaar 110 jaar bestaande harmonie tot nu toe heeft afgelegd. Maar ook voor de reis naar Vélines, die dit voorjaar in het kader van het jubileum zal plaatsvinden. “Constantia’s” eigen reisleiders, dirigenten Jan van den Brandt (jeugd) en Ton van Grevenbroek, werden voor het concert alvast voorgesteld aan het publiek.

Het Nieuwjaarsconcert werd geopend door het Opstaporkest, onder leiding van Jan van den Brandt. Het was de eerste keer dat deze jonge leerlingen aan het Nieuwjaarsconcert deelnamen, maar aan hun optreden was dat niet te merken. Hun programma bestond achtereenvolgens uit ‘Cyclist in Moscow’, ‘Bandtime’,  ‘Music Mill’ en ‘Chinaman in Paris’. Een zeer geslaagde prestatie van deze jonge muzikanten.  Aansluitend bracht het Leerlingenorkest vier nummers ten gehore: Tears in Heaven, No Mercy en twee nummers uit de animatiefilm Shrek.

Hierna was het de beurt aan Ton van Grevenbroek om “Constantia” voor te gaan in het tweede gedeelte van het concert.  Dit werd geopend met een potpourri met de titel ‘Kennen Sie Strauss?’, gevolgd door ‘Montana Fanfare’ en ‘The Legend of Donahue’.  De primeur van het concert was vervolgens het door dirigent Van Grevenbroek persoonlijk gecomponeerde ‘The Village on River Mark’. Hiermee heeft Ulvenhout ter ere van het 110-jarig jubileum van “Constantia” zijn eigen muziekcompositie gekregen. Het optreden werd afgesloten met ‘Two Worlds’, ‘Wien bleibt Wien’ en natuurlijk ‘Servus’. Het optreden werd met een staande ovatie beloond.

NIEUWJAARSRECEPTIE DORPSRAAD

De voorzitter van de Dorpsraad Ulvenhout, Marion Schuurbiers, bracht een toast uit op het nieuwe jaar namens de Dorpsraad. Zij maakte van de gelegenheid gebruik om daarbij alle vrijwilligers uit Ulvenhout te bedanken voor hun inzet. Zij benadrukte de behoefte aan nieuwe vrijwilligers, onder andere op bestuursniveau in de Dorpsraad.

Ook John Vester riep de aanwezigen op zich in te zetten voor de gemeenschap, onder vermelding van de volgende vijf speerpunten: de toekomst van de Laurentiuskerk, de verenigingsloods (oude brandweerkazerne), verkeer (A58), de DorpsWijzer en het gebruik van het Pekhoevecomplex.  Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven voor een nieuwe nieuwsbrief en/of zich aanmelden voor een van eerdergenoemde speerpunten op info@onsUlvenhout.nl.

Ingrid Bothe