Speculaasconcert bij de molen De Korenbloem – 27 november 2022

Tekst en foto’s: Ingrid Bothe – Jan Rops

In het weekend van 26 en 27 november wapperden vrolijk de sinterklaasvlaggetjeslijnen in de wieken van molen De Korenbloem. Wieken die dringend aan vervanging toe zijn, wil de molen kunnen blijven draaien. En Ulvenhout zonder een werkende molen is natuurlijk onvoorstelbaar. Zoiets als Sinterklaas zonder pieten, of zonder speculaas. Om dat doel te ondersteunen bakte hobbybakker Marc van den Wijngaard het hele weekend speculaas, natuurlijk bereid met ingrediënten van de molen zelf en maakte op zondag de Jeugd van Harmonie Constantia muziek.

Speculaasconcert
Op zondagmiddag verzorgden de jeugdmuzikanten van Harmonie ‘Constantia’ om 14.30 uur een speciaal concert. Sinterklaas en zijn pieten waren als speciale gasten uitgenodigd. Helaas lukte het ze door andere verplichtingen niet om aanwezig te zijn. Maar eerlijk gezegd was er niet eens plaats voor ze geweest. De molen stond van voor tot achter helemaal vol met publiek. Wel had dirigent Bert Haan van de Sint een medaille gekregen die hij aan voorzitter Jan Rops mocht overhandigen.

Akoestiek
Voor de leden van het Opstaporkest was dit het eerste concert na het kampeerweekend. Daar hadden ze een prachtig spandoek gemaakt met graffiti. Tegen de achtergrond daarvan speelden ze de sterren van de hemel, ondersteund door een aantal leden van het Groot Orkest. Constantia’s Opleidingsorkest verzorgde het tweede deel van het programma. Natuurlijk stonden ook daar sinterklaasliedjes op het programma. En het aanwezige publiek zong wederom uit volle borst mee.

Geslaagd
Eric van der Westerlaken: “We kunnen terugkijken op een mooi weekend. We hebben genoten van de prachtige klanken van onze harmonie en de heerlijke speculaasgeuren in de molen. Fijn om te zien dat zoveel mensen ons steunen! Mocht u nog molenspeculaasjes willen, kom dan op zaterdag langs. Ze liggen voor u klaar!”