Wethouder de Bie geeft aftrap proefproject Samen Muziek Maken

Harmonie “Constantia” Scholenconcert Blaasmuziek is Cool

Dinsdagavond 9 oktober jl. presenteerden leerlingen van de groepen 5 en 6 van de Ulvenhoutse basisscholen De Rosmolen en De Klokkebei samen met het Leerlingen- en Grote orkest van Harmonie “Constantia” het resultaat van de muzieklessen die ze na de zomervakantie gevolgd hebben. Aansluitend konden ze diverse blaasinstrumenten uitproberen. Gertjan Endedijk, directeur van Nieuwe Veste, introduceerde het proefproject Samen Muziek Maken waarvoor wethouder Marianne de Bie deze avond de officiële aftrap gaf. De kinderen konden zich na afloop van het concert ter plekke inschrijven.

Samen Muziek Maken

Het project Samen Muziek Maken is opgezet door de commissie Verandering in Muziekonderwijs, een initiatief van de Federatie Bredaase Verenigingen voor Blaasmuziek (FBVB) en Nieuwe Veste,  gesteund door de Gemeente Breda. Ook Harmonie “Constantia” maakte deel uit van deze commissie. Doel is kinderen in hun eigen omgeving op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met muziek en hen te stimuleren zelf muziek te maken. Muziek maken is goed voor de ontwikkeling van creativiteit en motoriek. Ook versterkt het sociale vaardigheden als naar elkaar luisteren, samen spelen en onderdeel zijn van een groep.

Pilot

Samen Muziek Maken gaat eerst als pilot van start in de groepen 5 en 6 van basisschool De Rosmolen in Ulvenhout en in Breda Noord op basisschool Het Noorderlicht. Harmonie “Constantia” en de Nassau Harmonie uit Breda stellen de instrumenten ter beschikking. De pilot wordt vlak voor de carnavalsvakantie afgesloten met een concert voor de hele school, familie en overige belangstellenden. Als de pilot een succes blijkt, wordt het project uitgerold naar meerdere Bredase wijken en dorpen.

Laagdrempelig

In 16 lessen kunnen kinderen op school, na schooltijd, hun favoriete houtblaas-, koperblaas- of slagwerkinstrument ontdekken en leren bespelen. Doordat de lessen in groepsverband gegeven worden, blijven ze betaalbaar. Ieder kind krijgt zo de kans voor een aantrekkelijk bedrag kennis te maken met het zelf maken van muziek. Dankzij samenwerking met het Jeugdcultuurfonds kunnen ook kinderen van minder draagkrachtige ouders meedoen.

Scholenproject ‘Blaasmuziek is cool’

Harmonie ‘Constantia’ heeft samen met muziekschool ‘Nieuwe Veste’ de muziekleerlijn ‘Blaasmuziek is Cool’ ontwikkeld. Deze leerlijn sluit aan op de algemene thema’s van 123ZING, de muziekmethode die beide Ulvenhoutse basisscholen gebruiken voor de reguliere muzieklessen in de groepen 1 t/m 8.  ‘Blaasmuziek is cool’ helpt kinderen muziek leren (her)kennen en zelf muziek maken.

Windkracht 6

Windkracht 6, de module voor de groepen 5 en 6, werd 9 oktober jl. met een  concert op Jeugdland afgesloten. In zes lessen hebben kinderen uit de groepen 5 kennis gemaakt met blaasmuziek in het algemeen en met koperen en houten blaasinstrumenten in het bijzonder, en de leerlingen van groep 6 met slagwerk.

Scholenconcert

Het muzikale programma werd 9 oktober geopend met Carmina Burana door het Groot Orkest onder leiding van Henk Houben. Na een welkomstwoord door voorzitter Jan Rops en de aftrap van het proefproject Samen Muziek Maken door wethouder De Bie, zongen de leerlingen van de groepen 5 en 6 ‘Allemaal blaasmuziek’ en ‘De houtblazers’. Het leerlingenorkest speelde aansluitend, aangevoerd door dirigent Jan van den Brandt, ‘Lift ya handz up’ en ‘Hongaarse dans’. Na het nummer ‘De koperblazers’, met zang van het leerlingenkoor, speelde het leerlingenorkest nog ‘Addams Family’ en ‘Bare Necessities’, vrij vertaald als ‘Wat je van beren leren kan’.  Met ‘De slagwerkers’ en ‘Ba die da doe’ sloot het leerlingenkoor het programma af. Maar natuurlijk niet zonder een toegift, die eindigde in een polonaise.

Doorlopende leerlijn

Naast de module ‘Windkracht 6’ voor de groepen 5 en 6, is er voor de groepen 4 de module ‘Het mysterie van het verdwenen geluid’. Hierin leren kinderen spelenderwijs welk geluid bij welk instrument hoort. Voor leerlingen uit groep 7 is vorig jaar de module ‘Spelenderwijsorkest’ toegevoegd. In slechts vijf lessen leren ze een RAP schrijven en het lijflied van de muziekmethode 123ZING uitvoeren. Leerlingen uit groep 6 verzorgen het slagwerk, groep acht de vocale begeleiding.

‘Zaterdag Fright Night’

27 oktober a.s. presenteert Harmonie “Constantia” in samenwerking met Toneelvereniging Ulvenhout ‘Zaterdag Fright Night’ als onderdeel van het Halloween Weekend dat Ulvenhout Leeft op Jeugdland organiseert. Om 19.00 uur speelt het Leerlingenorkest. Daarna is er een spooktocht voor de jeugd. Ouders en begeleiders kunnen gezellig op Jeugdland een drankje blijven drinken tot om 20.30 uur het optreden van het Groot orkest van “Constantia” begint: een combinatie van muziek en toneel. Aansluitend is er een afterparty. Dress code: Halloween.

Kijk voor meer informatie op de Facebookpagina van de harmonie