Ulvenhout luidt nieuwe jaar in saamhorigheid in

Nieuwjaarsconcert “Constantia” en nieuwjaarsreceptie Dorpsraad

7 januari jl. werd het nieuwe jaar in Ulvenhout officieel ingeluid met het traditionele nieuwjaarconcert van Harmonie “Constantia”, gevolgd door de nieuwjaarsreceptie van de Dorpsraad Ulvenhout. Hier werd ook de Ulvenhoutse vrijwilligersonderscheiding, de Platte Buis, uitgereikt. Stichting Ulvenhout 700 viel dit jaar de eer te beurt deze in ontvangst te mogen nemen.

Beestachtig goed nieuwjaarsconcert

Om 14.00 uur sprak voorzitter Jan Rops namens Harmonie “Constantia” de wens uit voor een muzikaal 2018. Er volgde een korte terugblik op 2017 en een vooruitblik op 2018, een jaar waarin de harmonie nog meer in zal zetten op samenwerkingsverbanden met lokale ondernemers en verenigingen om zo het motto van de Dorpsraad Ulvenhout, Samen dorp zijn, in de praktijk te brengen. Hierna bracht “Constantia’ een gevarieerd nieuwjaarsconcert, dat dit jaar uit drie delen bestond.

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst

Dirigent Jan van den Brandt ging het opstap- en leerlingenorkest voor in een programma dat bestond uit vijf nummers, waaronder een aantal klassieke werken als Hark. The Herald Angels Song, Tyrolean Wolfgang en Hongaarse Dansen.  Deze nummers werden ook tijdens de kerstborrel van de harmonie in december vorig jaar ten gehore gebracht.  Ondanks de korte tussenliggende periode was er toch alweer duidelijk progressie hoorbaar. Een knappe prestatie van de jonge muzikanten, die zich niet van de wijs lieten brengen door het grote aantal toehoorders dat plaats had genomen in de goedgevulde grote zaal van Jeugdland.

Koperensemble en Groot Orkest

Aansluitend speelde het vijfhoofdige koperensemble van de harmonie een vijftal nummers. Na Ragtime Rondo, Sailing, Yellow Submarine en Szasmosmenti nam Ati Graaumans (es bas) het woord  om de Radetzky mars in een speciale vierstemmige bewerking voor euphonium in te leiden.

Het concert werd afgesloten door het Groot Orkest onder leiding van interim dirigent Gerard de Krom. Een beestachtig programma, dat bestond uit de nummers The Ludlows, How to train your Dragon, Beauty and the Beast, Kong fu Panda en natuurlijk het lijflied van de harmonie, Servus, dat door de aanwezigen van harte werd meegezongen.

Nieuwjaarsreceptie Dorpsraad Ulvenhout

Na een korte pauze begon vervolgens in Taveerne Jeugdland de receptie van de Ulvenhoutse Dorpsraad. Voorzitter John Vester lichtte toe hoe de Dorpsraad in een nieuwe opzet in samenspraak met de Ulvenhoutse  bevolking door middel van diverse thema’s  invulling wil geven aan het motto Samen dorp zijn. Hij nodigde iedereen van harte uit om het Ulvenhout Begroot spel mee te spelen, in een zelf te organiseren sessie in eigen kring, of tijdens de openbare speelsessie op 18 januari a.s.  Zie voor meer informatie: www.onsulvenhout.nl.

20e Platte Buis

Peer van ’t Gatbroek was dit jaar bereid gevonden  om de 20e uitreiking van de Platte Buis, de Ulvenhoutse vrijwilligersonderscheiding en zijn geesteskind, luister bij te zetten.  Het oorspronkelijke ontwerp, een blokje hout met een platgedrukte WC-rol erop, was geïnspireerd door de plattebuiskachel waar men vroeger omheen zat voor warmte. Een prachtig symbool voor de saamhorigheid, waar de vele vrijwilligers die dit jaar voor de onderscheiding waren voorgedragen met hun inzet aan bijdragen.

Ontdek Ulvenhout

Peer verzuchtte dat het afgelopen jaar wel heel snel was gegaan. Een jaar waarin zijn oude buurvrouw jaren  jonger was geworden , want “As ge ouwer wordt, loopt ’t snel terug”. Alvorens bekend te maken aan wie de onderscheiding dit jaar zou worden uitgereikt, nam Peer de aanwezigen mee op een hilarische ontdekkingsreis door het dorp langs de Ulvenhoutse middenstand “in de koopgoot” en de vele verenigingen die het dorp rijk is. “Een dorp waar altijd wat is.”

Peer refereerde naast het zojuist gespeelde nieuwjaarsconcert o.a. aan: de Dorpsquiz; de Bosuilse Carnavalsprins, die maar blijft terugkomen nadat hij al afscheid heeft genomen; de Kermisfeesten, dankzij de vrijwilligers van Ulvenhout Leeft weer nieuw leven ingeblazen; UVV40, dat op de platte kar naar de 3e klasse is gegaan.

En niet te vergeten: de donderdagavondconcerten in het Grimhuysenpark; de 60-jarige KBO; Vrouwen van Nu, die het licht in Eindhoven zagen); de Dorpswijzer Ulvenhout, die een stichting is geworden; Stichting Lutoban en de vele kaartavonden die in het dorp plaatsvinden. Hij eindigde met een vermelding van Ulvenhouts eigen knuffelkerstboom die zo veel publiciteit heeft gekregen en op 5 januari jl. met zo’n 700 soortgenoten eindigde op de brandstapel bij de kerstboomverbranding.

Saamhorigheid

Hiermee eindigde Peer zijn opsomming van voorbeelden van saamhorigheid in het dorp en mocht Remco Raats namens Stichting Ulvenhout 700 de Platte Buis in ontvangst nemen voor de organisatie van de jaarlijkse Dorpsquiz, die dit jaar zijn zilveren editie viert. Een evenement dat door ruim 500 inwoners uit alle geledingen van het dorp wordt bijgewoond. Remco droeg de onderscheiding op aan iedereen die hieraan in de 30 jaar dat de stichting bestaat, heeft bijgedragen. Hij noemde de toekenning een eer. “Misschien zelfs een te grote eer, want er zijn zoveel organisaties en verenigingen in Ulvenhout die iets organiseren. Ik gun al deze evenementen een opkomst als die van de Dorpsquiz.” Remco sloot zijn dankwoord af dan ook af met een oproep aan de inwoners van Ulvenhout om deze evenementen bij te wonen.